Mange af os husker nok vores egen skolegang bare nogenlunde godt. Vi bliver i hvert fald mindet om den, når vores eget barn begynder i skole. Det er et stort skridt for et barn, og der er rigtigt mange nye ting man skal lære både socialt og fagligt. Selvom moderne undervisning her i landet ikke er bygget op omkring, at kunne recitere de ting man har læst udenad, så er der stadig nogle ting man er nødt til at kunne huske. Det nytter ikke at læse en bog man har fået for, eller løse 10 opgaver om noget, hvis man glemmer kerne-koncepterne sekundet efter. Det er vigtigt at barnet virkeligt får hentet den faglige viden ind i deres hoveder, så den kan bruges fremover, og undervisningen kan bygge ovenpå den fundamentale viden.

Der er mange forskellige måder at styrke sin hukommelse på. En udbredt teknik som mange studerende ender med at benytte sig af er, at gennemgå den samme information igen og igen, ind til den ?sidder fast?. Vi har nok alle benyttet os af denne teknik fra tid til anden: specielt når man pludseligt finder ud af, at man snart skal til eksamen, og er nødt til at læse op i sidste øjeblik. Der er dog to problemer med denne tilgang: den er kedelig, og den er kortsigtet. Det er umådeligt kedeligt at skulle læse det samme materiale flere gange i træk: ens hjerne stritter imod, og man har bare lyst til at lukke bogen og lave noget andet. Samtidig er det ikke en specielt effektiv måde at lære ting på. Det virker rigtigt godt på den korte bane: læser man materialet igennem 5 gange dagen før eksamen, så er der god chance for, at man kan genkalde sig de ting man har studeret. Men spørger man den samme studerende et par uger senere, så husker de intet. Det er nemlig en teknik, der kun faciliterer vores hukommelse i kort tid.

Ønsker man derimod at gøre læring både sjovt og effektivt, så er historier vejen frem. Vi mennesker er rigtigt gode til at huske historier, og vi elsker at lytte til dem. Det er noget vi helt naturligt finder engagerende, og indholdet i historierne er både nemt at huske og let at genkalde sig. Det er noget vi kan benytte os af, til at hjælpe vores børn med deres skolegang.

Start med at finde et univers, som dit barn allerede er bidt af. Mine børn voksede op med at jeg læste højt af vores harry potter bøger, og de elsker det magiske univers fyld med magi og fantastiske væsener. Find derefter ud af, hvad de lige nu lærer om i skolen: tjek kapitlerne i deres fagbøger og så videre. Skriv så din egen historie, hvor det materiale de lærer om i skolen, bliver til en essentiel del af problemløsningen i det fiktive univers. Måske redder Harry Potter dagen ved at benytte sig af Pythagoras? formel. På den måde kan du gøre de faktuelle ting levende og lette at huske, og samtidig give dit barn en fornemmelse for, hvordan de ting de lærer har en værdi i det virkelige liv.